torsdag 27 juni 2013

Nu har Herr Sprätt jobbat färdigt

Hade tänkt att frihandskvilta mitt remstäcke och satte igång med det och hade väl kviltat ca halva täcket när jag insåg att det här blir inte bra. Dels hade jag problem med att tråden gick av (Gûtermann SULKY cotton) och många kviltnålar blev förstörda dels blev inte kviltningen snygg, Det är ju många sömmar som möts på ett sånt här täcke så det blev för stora påfrestningar både för tråden och för nålen. Fram med Herr Sprätt och nu har jag äntligen fått bort all kviltning. Nu får täcket ligga till sig ett tag då annat måste göras i veckan som kommer och då handlar det inte om att sitta och sy.

Men så här ser täcket ut i dagsläget:


Kram Catarina

13 kommentarer:

Wivi sa...

Oj oj oj vilket jobb att sprätta kviltningen.
Hoppas du kommer på något annat sätt att kvilta för den är jättefin.
Kram

annemarlen sa...

Snyggt, och du löser säkert kviltningen så småningom.

Ha det gott, kram till dej.

Britt-Inger sa...

Det blir ett snyggt täcke. Jag vill rekommendera tunn polyestertråd att kvilta med, när du har så många sömmar som möts. Bomullstråd har svårt att hålla när det blir så tjockt.

lisailysekil sa...

Rasande grannt täcke!! Jag hade gjort en enklare "blomma", typ 4 öglor i den ljusa mittrutan, sen hade jag sytt i diket på de vita ramarna, ev med en langettsöm i diket, mot det vita.Kanske en söm till i någon rand i "rutan". Kram fr Lisa i Lysekil

Annika sa...

Jättesnyggt täcke du gjort. Men vilket jobb att sprätta, men jag förstår att du gjorde det eftersom du inte var nöjd. Lycka till med quiltningen när du än börjar, förhoppningsvis får vi se ditt täcke på ÖQ. Kram

Svarta Malin sa...

Oj oj oj vilket jobb med herrn!
Men ett ursnyggt täcke är det så bit ihop och gör en enkel kviltning. Lite vid sidan av diket skulle jag ha sytt..
Lycka till!

Edith sa...

Sååå snyggt! Imponerad!

Gunilla sa...

Ursnyggt och tänk när det blir kviltat! Ser fram emot slutresultatet.
kram

Katarina sa...

Vilket jobb med sprättningen, strongt gjort Catarina! Täcket kommer att bli jättefint, hur du nu än väljer att kvilta det. Förslaget från "aliceilys" låter väl bra? Fast du kanske har en ännu bättre idé? kram Katarina

evaj sa...

Men vilket jobb du gjort tillsammans med Herr Sprätt,hua!!Bambikramar

Bibbi sa...

Sprätta är aldrig roligt! Men du löser det där med kviltningen lätt som en plätt nästa gång du ger dig på ditt snygga täcke. Att sy med remsor är jätteroligt tycker jag! Särskilt när det blir så där snyggt som ditt blev!
Kram

Kerstin sa...

Vilket härligt täcke! Så glad man blir av att titta på det.
Lycka till med kviltningen.
Kram Kerstin

Annette sa...

Sprätta är aldrig kul, men tur att du insåg i tid OCH tog dig tid att använda herrn!
Du kommer säkert på en bra quiltning så småningom.
Må så gott