måndag 5 mars 2018

Ett UFO är klart

Våren 2014 började jag sy, som många av oss gjorde, Leah Days Building Blocks, där hon genom sina videofilmer lärde ut frihandskviltning. 42 st block skulle man sy och sedan sätta ihop blocken med Quilt-as-you-go metoden. 

Under dessa 4 åren har plockat fram projektet och sytt några block då och då, men i februari bestämde jag mig att nu måste jag sy klart detta UFO, hade 6 block kvar att göra klart.

Tycker själv att den inte blev så tokig och är nöjd med slut-resultatet. Kviltade med mörkgrön tråd. Tygerna är blandade av det som jag hade hemma och lite fick jag köpa nytt. Till baksidan har jag använt muslin-tyg.















Dottern  min ville har ett par raggsockor så det var bara att plocka fram stickorna! Garnet är Järbos Raggi och jag har använt stickor 4½ och testade att börja från tån, vilket inte var det lättaste, men det finns väldigt bra videofilmer på You Tube. Med tanke på min dåliga fingrar blev de helt ok.



Nu har satt igång med ännu ett UFO som är från 2012/2013, som jag hoppas blir färdigt inom kort.



Kram Catarina






8 kommentarer:

sytanten-Gunilla sa...

Du är ju proffs på frihandskviltning nu! Kul att se så fint det blev.

Sticka raggar från tån är inte helt lätt. Jag gick en kortkurs, med betoning på kort, på en Syfestival och inte kommer jag ihåg något av det!

kram

Giggilina sa...

Härlig quilt och fina raggsockar. Jag stickar från tån hela tiden nu och gör tomatoehäl, så mycket lättare : )

Katarina sa...

Så bra jobbat Catarina, och fint blev det också! Kan tänka mig att det känns skönt att ha gjort klart ett UFO. Raggsockorna blev också snygga. Ännu har jag inte testat detta med att sticka från tårna..... kram Katarina

Gudrun sa...

Sticka från tårna var en ny lärdom för mig.Ibland gick det bra,ibland stod det helt stilla där uppe:-))
Dina sockor är jättefina.
Så fint att du fått klar kvilten med alla block, där man lärde sig mycket.
Visst borde man ibland ta fram instruktionerna och använda sig av det man lärt.
Ha det gott.
Kram Gudrun

Annika sa...

Den blev snygg och du är skicklig på frihandskviltning. Kram Annika

G Adrian, Sweden sa...

Visst är det skönt att äntligen få klart ett UFO!!! Do a Happy Dancing som de säger "over there". Fin quilt!!

evaj sa...

Tack för din inspiration denna veckan på Visa och Berätta måndag!! Bambi

RandiT sa...

Så fint teppe!En flott ufo!